Imobiliare: Pana unde?

Ceea ce va urma nu este un experiment, ci realitate.

In ultima luna am urmarit anunturile imobiliare pentru a vedea cat de posibila mai este azi achizitionarea unei “case” asa cum ne place sa spunem chiar si atunci cand vorbim de un apartament. Pentru ca acea garsoniera sau apartament ar urma sa fie casa noastra, ne-ar crea acea stare de bine, de ACASA, de al meu, de stabilitate...
Si de ce nu, ma simt mai bine platind lunar pentru ceva ce stiu ca e al meu decat platind o chirie pentru o locuinta din care oricand pot fi data afara.

Am ales un buget - 85k-90k euro si o zona – Titan. Apoi am zis ca e mai bine sa caut un imobil nou. Am inceput cautarile pentru un apartament cu 2 camere dar in scurt timp am realizat ca e imposibil sa ma ating de asa ceva – preturi de la 105k euro. De unde atatia bani? Ce salariu sa ai sa poti lua un credit pentru o astfel de locuinta? Prin urmare am inceput sa ma uit dupa garsoniere, dar pentru tot ce gaseam pana in 70k pe site-urile de imobiliare sau ale dezvoltatorilor mi se spunea ca s-au dat.

Am scris dezvoltatorilor cerand preturi si detalii despre modalitatile de plata si despre tot ce au la vanzare garsoniere/ap cu doua camere. Cele mai dese raspunsuri spuneau ca tot ce e finalizat pana in acel moment este vandut/rezervat dar au clienti care vor sa-si vanda contractul... Desigur pretul cerut de acestia era mult mai mare decat bugetul stabilit.
Modalitatile de plata – majoritatea – constau intr-un avans ce varia intre 15% si 45% iar la primirea locuintei restul.

In cele din urma am ajuns si la un targ imobiliar. Aici ce-i drept am gasit cateva oferte sub 90k. Una – cea mai ok – in ceea ce priveste pretul (66k) era situata pe undeva intr-un complex la 4 km de Vitan-Barzesti. Am tot incercat sa aflu la targ cam cum se ajunge pentru vizionare, mi se arata harta si mi se spunea “uitati aici este Autovit, aici hotelul R. iar de aici mai mergeti 3-4km. Mi-am zis, gata, la pretul asta trebuie sa merg sa vad (mai ales ca am ce vedea, nu sunt doar planuri) – am sunat sa aflu cu ce pot ajunge acolo. Mi s-a spus “pai cu 102 pana la Vitan-Barzesti si de acolo pe jos 3 km jumatate”. Am intrebat cam cum e zona iar raspunsul “in dezvoltare”. Mi-a fost clar nu e cazul pentru moment sa ajung acolo. Ce fac? Ma mut acolo si cum ajung la munca? Ar trebui sa-mi iau si o masina. Prin urmare asta pe moment pica.
O alta oferta – tot garsoniera – 76k zona – Titan. Finalizare in toamna 2009. 15% avans + 10 % pana la sfarsitul anului iar restul la finalizare. Am lasat datele pentru a primi palnurile – asta pentru ca deseori se intampla ca suprafetele bucatariilor sa fie foarte mici, sau buncataria sa nu aiba fereastra, sau garsoniera sa nu aiba balcon etc. Am primit un email prin care mi se spune ca sunt bucurosi ca sunt interesata de oferta lor si ma asteapta la biroul de vanzari din locatia X pentru mai multe informatii.
O a treia oferta – o garsoniera de 79k – insa doar la ultimul etaj – sau mai ieftina pana in 70 daca tin bine minte – oferta targului – insa pentru cele de la parter. Am lasat si aici datele de contact. Am fost contactata si le-am spus ca nu vreau ultimul etaj si nici parter si culmea mi-au spus ca au si la alte etajele dar la 81k. A ramas sa ma gandesc.

Si ma tot gandesc, si tot citesc ZF, hotnews - opinii si opinii. Unii spun ca vor mai scadea preturile. Altii spun ca nu au cum sa scada – cel putin la cele noi – pentru ca pretul terenurilor creste, pretul la materialele de constructii creste si el... Altii spun ca investitorii nu mai vor sa dezvolte in conditiile actuale si automat cererea mare va duce la cresterea in continuare a preturilor... Altii spun – domne piata trebuie sa se stabilizeze – preturile vor ajunge la nivelul celor din 2006 – asta pt ca preturile nu tb sa se fie dictate de cererea de pe piata ci de capacitatea de cumparare ...

Apoi mai e problema cu bancile... Chiar voi putea lua suma pe care am stabilit-o ca buget? Unii au spus ca da, altii imi dau mai putin. Acum se schimba si normele, deci astept iar sa vad ce si cum... Astept si ma gandesc...

Ma gandesc acum la un apartament intr-un imobil vechi. Poate chiar vor scadea preturile si imi voi permite cu 80k sau mai putin un apartament cu 2 camere intr-un bloc construit dupa ’80, la un etaj rezonabil, cu un balcon rezonabil, intr-o zona rezonabila...

Dar ce fac daca nu scad? Dau 65k pe o garsoniera de 28mp, intr-un bloc construit pana-n ’75, la ultimul etaj??? (cam asta fiind oferta acum). Sau ... ???

Ma gandesc.... ma gendesc.... pana cand? Si unde ma va duce?

Ceea ce stiu acum este ca:
- un apartament intr-un imobil nou este greu de gasit - intr-o zona rezonabila (cu mijloace de transport, piata…) si la un pret pe care sa ti-l poti permite (adica pt care sa poti obtine un credit – asta presupune sa fie si finalizat)
- tot ce incepe sa se dezvolte acum - se dezvolta la preturi mult mai mari
- e mai bine sa poti vedea ceea ce cumperi (am vazut bucatarii deschise foarte mici – pentru mine aceea nu se putea numi bucatarie)
- pretul de pe site nu e intotdeauna actualizat
- azi un apartament poate avea un pret maine un altul (dar nu mai mic)
- apartamentele noi mai ieftine – fie sunt la capat de lume, fie la etajele extreme, fie nu au balcon, fie….
- apartamentele vechi mai iefitne – sunt cele de pana in ‘75, la ultimele etaje, suprafetele cele mai mici, situate la periferie

Probabil ca acum mi-au mai scapat anumite aspecte... Va las pe voi ce cititi sa adaugati ce credeti... Poate ma ajuta cineva si imi spune.... cat sa ma mai gandesc, cat sa mai astept...
Deja euro e de 3.7 lei....

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Da, ştiu

Sunt lucruri